בכנס חלוקת התארים הקרוב במכללה האקדמית לחינות תלפיות יצעדו לראשונה, לצד בוגרות התואר הראשון ומסלולי הסבה האקדמית, גם בוגרות מסלול התואר שני, לאחר שלפני כ-3 שנים אישרה המל"ג את פתיחת המסלולים במכללה. לרגל המאורע, פגשנו את בנימין בהגון, ראש מכללת תלפיות ושמענו ממנו על תפיסתו החינוכית, על השפעת עידן הרשתות החברתיות והחדשנות על המחנכים והתלמידים ועל השילוב בין מחנכים לערכים.
לפני 3 שנים ציינה מכללת תלפיות לחינוך הישג אקדמי כפול – ראשית, חגגה המכללה את שנתה ה-80 מאז היווסדה יחד עם אלפי בוגרותיה המשולבות כמורות, מחנכות, גננות ומנהלות בכל שדרות מערכת החינוך בישראל. בנוסף, כמעט במקביל, התבשרו לראשונה ראשי המכללה על קבלת הכרה אקדמית חשובה נוספת – אישור המל"ג ללימודי תואר שני בחינוך במסלול לגיל הרך, לקויות למידה ובמסלול להוראת אנגלית.
עתה, 3 שנים לאחר ציון הדרך המשמעותי והחשוב, עומדות הסטודנטיות הראשונות במסלול לקחת חלק, לראשונה, בטקס חלוקת התארים והתרגשות בקרבן, כמו גם בקרב סגל המכללה וראשיה רבה מאוד.
המועצה להשכלה גבוהה אישרה כאמור למכללת תלפיות לחינוך בחולון ללמד תואר שני במסלול לגיל הרך במסלול ללקויות למידה ובמסלול להוראת אנגלית. יצוין כי אשתקד רשמה המכללה האקדמית לחינוך תלפיות חולון רישום שיא של סטודנטיות שנרשמו ללימודי תואר ראשון והיא נחשבת לאחת מהמכללות המובילות לחינוך בארץ.
הסטודנטיות לתואר ראשון יכולות לבחור בין מגוון מסלולים. במסגרת הלימודים לתואר ראשון נלמדים בין היתר מקצועות: המסלול להוראת אמנות, המסלול לגיל הרך, המסלול לבית הספר היסודי, המסלול לבית הספר העל יסודי, המסלול לחינוך מיוחד וכן תוכנית רג"ב למצטיינים ואילו הסטודנטיות לתואר שני יכולות לבחור בין מסלול ללימודי הגל הרך, מסלול לקויות למידה ומסלול להוראת אנגלית. בנוסף מפעילה המכללה מערך לימודי המשך והשתלמויות, תכניות ייחודיות להסבת אקדמאים וכן את מדרשת אביב בראשות הרב יאיר בן שטרית אשר מציעה תוכנית חינוכית-תורנית בשילוב עם לימודי התואר האקדמי.
ברכות על ההישג האקדמי, מה המשמעות מבחינתכם?
פתיחת האפשרות ללימודי תואר שני במכללה, הינה נדבך נוסף בהפיכת מכללת תלפיות למוסד האקדמי המוביל בהכשרת אנשי חינוך והיא מהווה הכרה ברמת הלימודים הגבוהה במכללה ובאיכויות של צוות המרצים המשלב ידע אקדמי נרחב לצד עשייה חינוכית פרקטית.
מה ההבדל בין הכשרת מחנכים ומחנכות בעידן הטכנולוגי להכשרה בעבר?
"הרוחות החדשות הנושבות בשדה החינוך משפיעות הן על התלמידים והן על המחנכים. החזקה ביותר שבהן היא הוראה באמצעות מחשב ומסכים עד כי לעיתים שוכחים את המורה הממשיך להתקיים. כדי שרוחות אלו לא ישפיעו על החינוך עלינו להיות בעלי שורשים חזקים כמו אלו שבמכללת "תלפיות" בעלת וותק של למעלה מ-80 שנה בהכשרת מורות ומחנכות בהוראה משולבת של הוראה קונבנציונאלית והוראה מתוקשבת מבלי לשכוח את החינוך הערכי לאהבת האדם, התורה והארץ".
עוד הוסיף בהגון: "עולם הידע מצוי אצל הילד בין אצבעותיו באמצעות הטלפון החכם והמחשב ולא רק באמצעות הספרים הקיימים בספריה ואינם זמינים תמיד לידו. אמצעי ההמחשה נשלטים ע"י התלמיד באמצעות המחשב והמסך שעל ידו. הקשר החברתי מתקיים לא רק פנים אל פנים אלא באמצעות רשתות חברתיות. בעידן כזה תפקידו של המורה הופך להיות כמנחה ומתווך וממשיך להיות המקור הערכי להתנהגות התלמיד".
במה מתייחדת מכללת תלפיות ממכללות אחרות לחינוך?
הגישה הפלורליסטית הנוהגת במכללת תלפיות לצד ההשקעה הפרטנית בכל סטודנטית נותנות את אותותיהן. העשייה החינוכית של מכללת תלפיות מציבה כדגל את השילוב בין מצוינות אקדמאית לבין מתן מענה פרטני ויחס אישי לכל סטודנטית והכל תחת המוטו של המכללה המבטא בפועל את דברי א.ד. גורדון כי "החינוך הוא הדרך. האדם- הוא המטרה". בנוסף גם התנאים הפיזיים להם זוכות הסטודנטיות מהווים ערך נוסף החל מהנגישות וקו תחנת הרכבת הקרובה וכלה במיטב הציוד הטכנולוגי המתקדם העומד לרשות הסטודנטיות.