תכירו: 'אגף החינוך' של עיריית לוד: הוא חולש על מאות מוסדות ו-18,542 תלמידים בעיר לוד, ועל 1,685 אנשי הוראה העובדים במערכת החינוך בלוד, בראש האגף- שלום עזרן: "בנינו 4 מוסדות חינוך חדשים ו-30 גני ילדים – רק בשנה האחרונה. זהו נתון חסר תקדים, גם בערים הגדולות בישראל". שלא תופתעו: מהן חמש המטרות שהציב לעצמו האגף? מהן תוצאות ההשקעה לאחר עבודה מאומצת ומרובה? וגם: חשיפה – מהו התקציב שהרשות המקומית משקיעה בכל תלמיד בשנה?
חודש החגים חלף. שגרת החיים ממשיכה. גם מוסדות החינוך בעיר לוד החלו את זמן החורף, מה שהביא את 18,542 התלמידים בכל מסגרות החינוך בעיר, לחזור אל ספסל הלימודים, ב-214 מוסדות חינוך – בתי ספר וגני ילדים, הפזורים ברחבי העיר. בלוד, 1,685 עובדי הוראה – המשקיעים את מרצם, מקצועיותם ואהבתם, בעבודתם.
על כל אלו, חולש מנהל אגף החינוך בעירייה, שלום עזרן. הוא מגיע כל בוקר מנתניה, ומעניק את כל ניסיונו העשיר בתחום החינוך, בעיר לוד. עזרן, שחגג השנה את יום הולדתו ה-60, בעל תואר ראשון בכלכלה, תואר שני בחינוך מאוניברסיטת בר אילן, ותואר שלישי אקוויוולנטי. טרם הגיע לתפקידו בעיריית לוד, אליו נכנס לפני 6 שנים ומאז הספיק לבצע מהפכות משמעותיות – הוא ניהל בית ספר במשך 22 שנה, ואף זכה להתגורר בשליחות בעיר סאו-פאולו שבברזיל, שם ניהל מוסד חינוכי מקומי כשנתיים.
אתגר החינוך בלוד
האתגר של אגף החינוך בעיר לוד עצום. האוכלוסייה, היא הטרוגנית – מעורבת ומאופיינת בקוטביות רבה. בתקופה האחרונה ישנו פיתוח אדיר בכל חלקי העיר ובעיקר בחלקה המזרחי – שכונת גני איילון, דבר המהווה הזדמנות למערכת החינוך לעשות שינוי מערכתי בתפיסה החינוכית הכוללת. תשומת הלב העיקרית של קברניטי העיר נתונה רובה ככולה לקידום המערכת החינוכית.
הדרך להצלחה
היעדים אותם הציבו לעצמן עובדי ומנהלי האגף לשנה הקרובה, הם – א': טיפוח אקלים חינוכי מיטבי ומוגנות. ב': קידום הישגים לימודיים, תוך מענה ייחודי ומותאם לאוכלוסיות השונות. ג': עידוד יוזמות לפיתוח מצוינות והעצמת תהליכי חדשנות מערכתיים. ד': טיוב המעברים בין מוסדות החינוך – מגן לביה"ס ומביה"ס לתיכון. ה': חינוך לערכים – טיפוח מנהיגות ותרומה לקהילה.
נתון מעניין שחושפים באגף החינוך – הוא עלות שנתית לתלמיד בעיריית לוד. בעוד שהממוצע הארצי עומד על 18,000 ₪ לשנה, בלוד ההשקעה בתלמיד היא כ-24,000 ₪ שנתי. דרך תקציב החינוך ניתן לראות כי הרשות המקומית משקיעה רבות בתחום ורוצה לגדל דור בעל חוזקות עם מפתחות לעתיד – בהיבט הלימודי, חינוכי וערכי.
תוצאות ההשקעה
מנהל אגף החינוך בעיר לוד מתגאה בהשיגי החינוך, ומצביע על כמה מהם: "במישור הלימודי, ניתן לראות הצלחות בתחרויות הארציות והבין לאומיות במתמטיקה ומדעים וכן עליה משמעותית בהישגי הבגרויות והמיצ"בים בכלל בתי הספר בעיר. כמו כן הצלחת תכנית החשיפה בבית ספר למחוננים ומצטיינים במוזיקה – "עיר מנגנת" הפועלת ברוב בתי הספר היסודיים בשעות הבוקר בעיר במגוון כלים – כלי הקשה, נשיפה, פריטה וקשת. עיר מנגנת ללא הפסקה בארץ ובעולם.
בתחום הרווחה החינוכית ניתנו תקציבים המיועדים לתת מענה רחב ומקיף למאות תלמידים בעיר ברכיבה טיפולית ווידאו טרפיה וכו'.
"במישור החברתי – מחלקת הנוער, מדווחת על עליה משמעותית בכמות החניכים המצטרפים לפעילות בתנועות הנוער וכן עליה במספר המשתתפים בפעילויות השונות לקראת שירות משמעותי בצה"ל.
"במישור הרגשי – בשנים האחרונות המחלקה לחינוך מיוחד בשיתוף משרד החינוך והמתי"א פיתחו והקימו שירותים ומענים שונים לתלמידי החינוך המיוחד תוך שותפות מלאה עם המשפחות, המסגרות החינוכיות, ארגונים ועמותות שונות. נפתחו גני תקשורת בחברה הערבית והיהודית בשיתוף עמותת אלו"ט ועמותת חסונה קינאן.
עזרן מציין כי המוטו שלו הוא: "לחנוך את נפשו של הילד – לשחרר אותו מהמושכות ולתת לו לרוץ חופשי בכדי שיחקור ויגלה במה הוא טוב, מה מעניין אותו ומה הוא רוצה. ואז ימצא מי הוא"…
עירייה בשיתוף פעולה
אחד מסמלי אגף החינוך הוא עבודה וקשר רציף עם אגף רווחה. לפני כשנתיים נוסד קבינט חינוך-רווחה המתכנס בכל יום שלישי בשבוע עם גורמי החינוך והרווחה, שם דנים בסוגיות הנוגעות והנושקות ל-2 האגפים יחד. "שיתוף פעולה זה מביא לתוצאות ברוכות ביותר", הוא משתף ומוסיף כי "ישנם עוד אגפי עירייה איתם אנו בקשר רציף. למשל: עם 'אגף התפעול' בתחומי סביבה ירוקה ואיכות הסביבה. עם 'אגף הספורט' אנו מקיימים ממשק רציף בפעילות ענפה כדוגמת אירוע 'יום ההליכה' שנערך ביום שישי האחרון ובו השתתפו למעלה מ-1,000 מתלמידי העיר. וכן שת"פ מיוחד עם אגף הנדסה – רק השנה בנינו 4 מוסדות חינוך חדשים ו-30 גני ילדים – וכל זה, בשנת לימודים אחת". עזרן מתגאה ואומר, כי "זהו נתון חסר תקדים, גם בערים הגדולות".
פרויקט נוסף ומיוחד עליו עובדים באגף החינוך– הוא להפוך 'סטודנט לתושב'. ישנם מאות סטודנטים המתגוררים בעיר, וכבר הוקמו 2 גני ילדים של משפחות סטודנטים אשר החליטו לקבוע את מושבם בעיר לוד. כך מיישמים באגף את ההגדרה של להפוך 'סטודנט לתושב'.
הכל זה מלמעלה
ראש העיר, עו"ד יאיר רביבו העומד בראש המערכת העירונית, מעורב בכל הנעשה במערכת החינוך ושותף פעיל בכל תהליך קבלת ההחלטות. עזרן מציין כי רביבו "בקי מאוד בנתונים של כל מוסדות החינוך בעיר. הוא הפס-קול במערכת החינוך, כאשר הוא עושה זאת יחד עם ממלא מקומו ומחזיק תיק החינוך יוסי הרוש, העושה ימים כלילות על מנת למנף את המערכת. רישומם של השניים ניכר בכל מסגרת ובכל המערך החינוכי, הן ה'פורמלי' והן ה'בלתי פורמלי' כשלצידם מנכ"ל העירייה אהרון אטיאס שמביא את תרומתו הרבה לכל הנעשה, וכמובן – כל עובדי אגף החינוך, הפועלים מתוך מסירות, מקצועיות ונתינה ללא גבול.
המסר לתושב
מנהל אגף החינוך, שלום עזרן מסיים ואומר כי "ההתכנסות יחד – זאת ההתחלה (לאחר שעברנו מחוסר משילות למשילות עירונית). הישארות יחד – זאת ההתקדמות – כדוגמת 'סטודנט לתושב. והסוף, עבודה ביחד – שזאת הצלחה.
"חכמים השכילו ולימדו אותנו שישנם שני דברים ההופכים את בית ספר למצוין. הראשון: מורים מסורים. והשני: תלמידים שאפתנים. למזלנו התברכו מזה וגם מזה.
"כמו-כן, התברכנו בקהילת הורים תומכת, מעורבת ואכפתית ורשות מקומית אשר מקצה משאבים רבים ושמה את החינוך בראש מעייניה, יחד עם משרד החינוך המיטיב לעשות כמיטב יכולתו לתת מענה איכותי ומיטבי. ואסיים במשפט ששמעתי ואימצתי: 'רוצה להגיע מהר – לך לבד. רוצה להגיע רחוק – לך ביחד'".