לראשונה: משרד החינוך הכריז על 12 מדריכי הפנימיות ואימהות הבית המצטיינים של ישראל. הזוכים נבחרו מתוך כ- 2,500 מועמדים מכל רחבי הארץ. כשליש מהמצטיינים, הם ממסגרות חינוך ממלכתי-דתי.
ביום ה', 19.9.19, נערך לראשונה טקס הוקרה ייחודי למחנכי הפנימיות במעמד שר החינוך, הרב רפי פרץ, מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב ומנהלת המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער, אילנה נולמן.
במסגרת האירוע הוענקו 12 תעודות הצטיינות והערכה למדריכי הפנימייה ואימהות הבית המצטיינים של השנה, כרבע מתוכם הם מהחינוך הממלכתי-דתי.
זהו אירוע ראשוני וייחודי מסוגו שנועד להוקיר תודה לאנשי החינוך העוסקים בתחום ההדרכה בפנימיות החינוכיות ועושים ימים כלילות לקידום רווחתם והצלחתם של תלמידי הפנימיות החינוכיות.
מנהלת המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער, אילנה נולמן בירכה את הזוכים ואמרה: "מטרת העל של מערכת החינוך היא להוציא תחת ידה בוגרים מצוינים ולשם כך אנו זקוקים לצוותי הוראה מצוינים. כאלה שמאמינים שאדם צריך לשאוף לעשות את הטוב ביותר, באופן הטוב ביותר למען עצמו ולמען החברה בה הוא חי, ואתם יקיריי מוכיחים במעשה החינוכי היומיומי שזו דרככם. כולי הוקרה עמוקה והערכה כנה לפועלכם המסור".
במרחב החינוך הפנימייתי ניתן למצוא מגוון רחב של מוסדות בעלי מאפיינים ייחודיים וביניהם: ישיבות תיכוניות, אולפנות וכפרי הנוער המשלבים חינוך חקלאי, פנימיות המתמחות בספורט, מוסיקה, אומנות, חינוך ימי, חינוך סביבתי ועוד.
מדריכי הפנימייה ואימהות הבית מתפקדים כמחנכים בפנימייה ושוהים במחיצת התלמידים בכל שעות פעילות הפנימייה. במסגרת עבודתם הם אמונים על החינוך החברתי והערכי של התלמידים, קידום הישגיהם ומיסוד הקשר והשותפות עם ההורים. המדריך ואם הבית הינם הגורמים המשמעותיים והמשפיעים ביותר בתהליך חינוכו של התלמיד בפנימייה, עומדים במוקד העשייה החינוכית בפנימייה מסביב לשעון 24/7, ומהווים כמורי דרך וכמודל לחיקוי.
כאמור, כרבע מהמצטיינים הם מהחינוך הממלכתי-דתי ובהם:
שמיל ואיזבלה קאופמן מכפר הנוער "ימין אורד" בניר עציון. שמיל ואיזבלה מנהלים פרויקט ייחודי של נוער עולה מכל רחבי ברזיל המגיעים ארצה לבדם ולומדים ומתגוררים בכפר. הם מעניקים לתלמידים תא משפחתי תומך ואוהב, מהווים עבורם דמות הורית חלופית וכתובת לסיוע בכל עניין לימודי, רגשי או אחר.
סימי כהן, משמשת מזה ארבעה עשורים כאם בית באולפנת "נווה שרה הרצוג" בבני ברק, בו היא עצמה למדה כנערה. סימי דואגת לתת לכל בת באולפנה הרגשה של בית. הקו חינוכי אותו מובילה סימי, הינו עצמאות לצד לקיחת אחריות. מסירותה של סימי לתלמידותיה הפכה לשם דבר באולפנה, התלמידות מרבות להתייעץ אתה ונהנות מחכמת החיים המאפיינת אותה.
דבורה טל בן מנחם, אם בית מאולפנת "עפרה" הממלאת תפקיד זה כמעט שני עשורים. החום והאהבה אותם מרעיפה דבורה על תלמידותיה מעמיק ומחזק את מערכת היחסים ביניהן. לא סתם בנות האולפנה קוראות לה "אימא דבורה האהובה" היא האימא האולטימטיבית של החינוך הפנימייתי.
אלעזר צפורי מדריך מכפר הנוער "זוהרים" שליד בית שמש. אלעזר, שעובד בכפר כשלוש שנים, פיתח שיטה להעצמת החניכים באמצעות "דפי התבוננות". מטרת ההתבוננות היא לעזור לתלמיד להכיר בחוזקותיו, להיות קשוב לאירועים המשמעותיים אותם הוא חווה ודרכם להתבונן קדימה אל עבר מטרותיו ואל היעדים שברצונו להשיג. אלעזר מאמין בכוחה של שיחה, בה הוא מקבל ומכיל את התלמיד בכל שלב בו הוא נמצא.
שר החינוך, הרב רפי פרץ: "השנה הכרזתי על שנת ערבות הדדית במערכת החינוך וכל התפיסה החינוכית של המינהל ההתיישבותי מתבססת על הערך הזה. אתם קולטים כל אחד ואחת, לא ממיינים ויודעים לתת מענה משמעותי ורגיש לשונות הגדולה הקיימת בין התלמידים. הכל בבחינת "כולם היו בניי ובנותיי". החינוך ההתיישבותי היה לאורך השנים תמצית הציונות – נפעל כדי שהמפעל האדיר הזה ימשיך ויכה שורשים בחברה הישראלית."
מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "המדריכים ואימהות הבית המסורים ששותפים לחינוכם של יותר מ- 20 אלף תלמידי הפנימיות החינוכיות, תורמים בדרכם המיוחדת, לעיצוב דמותם, לחוסן ולמסוגלות האישית של תלמידי הפנימיות. לאלה יש ערך שלא יסולא בפז. אני מברך את הזוכים על המפעל שכל אחת ואחד מהם העמיד לטובת מערכת החינוך בישראל ובכלל לחברה הישראלית. הם מהווים מופת לכולנו. מי ייתן ועוד רבים ילכו בדרכם. יישר כוח!"
מנהל האגף לחינוך והדרכה בפנימיות, רון פריזלר: "המדריכים ואימהות הבית הם הלב הפועם של הפנימייה, הם עובדים במסירות סביב השעון, מרגישים ומלווים כל אחד מהתלמידים באופן אישי ומעניקים להם סביבה עוטפת, חום ואהבה".