עסקים רבים עוברים עליות וירידות לאורך חיי העסק. חלקם מצליחים לשרוד את המשברים ואחרים מגלים שקשיים תזרימים או ניהול לא נכון יצרו צורך בתכנון מחדש של הפעילות. דווקא בחודשים אלה יש חשיבות גבוהה לאנשי מקצוע חיצוניים שיכולים לאתר את הדפוסים הלקויים בפעילות העסקית, ולסייע לארגון לשוב לפעילות רווחית תוך זמן קצר. במאמר זה נדון בתהליך, ומדוע כה חשוב לבצעו דווקא ברגעי משבר.
מהו ייעוץ ארגוני?
אם עדיין לא נעזרתם בשירותיו של יועץ ארגוני ואינכם מכירים את התחום, נסביר בקצרה מהו ייעוץ ארגוני. מדובר בתהליך שבו נבחנת הפעילות העסקית של הארגון בעבר ובחינת דפוסי הפעילות והדרך שבה מתבצעות המשימות בחברה, תוך שימת דגש לחוזקות והחולשות של הארגון עד כה. לאחר מכן, כאשר מופו התחומים שבהם הארגון יכול להשתנות ולהתייעל, היועץ והארגון מתחילים בתכנון גאנט – תוכנית עבודה ליצירת השינוי המבוקש. לעיתים מדובר בפעולות שניתן לשנותן בימים אחדים, ובמרבית המקרים מדובר בשינוי שעשוי לארוך חודשים ושנים.
במהלך הייעוץ עולים נושאים הקשורים לשיפור תזרים המזומנים של העסק, התייעלות מבחינת כוח אדם, הכשרת עובדים, התייעלות ביצוע תהליכים ואפילו שיפור התוכנות הקיימות בעסק. כל אלה מהווים מכלול שעשוי להשפיע בצורה מהותית על יכולתו של הארגון לעבור ממצב של הפסדים למצב של רווחיות.
נוסף על כך, הפעילות העסקית אינה מתרחשת בוואקום אלא בתוך מציאות כלכלית משתנה. למשל, בתקופה שבה לקוחות פוטנציאליים מצמצמים תקציבים יש לנסות ולפעול כדי לאתר לקוחות נוספים, ספקים זולים יותר ולתכנן כיצד להרחיב את סל השירותים והמוצרים שהארגון מספק.
מה אם כבר יש לעסק תוכנית קיימת מהזמן שבו הוקם?
אחת השאלות העולות תדיר לפני התחלת ייעוץ ארגוני היא "כיצד מתחילים לשפר תהליכים אם קיימת תוכנית עסקית מהעבר שעדיין פועלים בהתאם לאבני הדרך הכתובות בה?". חשוב לדעת כי ארגון הוא ישות דינמית שחייבת להשתנות בהתאם למציאות הנוכחית. לכן, תוכנית עסקית שפעלה בעבר ואינה מניבה רווחים היום, צריכה לעבור התאמות ושינויים.
באמצעות יועץ ארגוני שרואה את התמונה הגדולה ובעל ניסיון רב בשיפור תהליכים בארגונים שונים, ניתן למצוא את הנקודות הדורשות שיפור ולחזק את הצוות באמצעות הדרכה מתאימה. פעמים רבות מתגלה כי הפעילות של העסק נבלמה בשל חוסר מוטיבציה של העובדים הקיימים, ויש לרענן את מצבת העובדים או להוסיף תוכנית תגמול מעודכנת שתסייע לחזק את ההקשר בין הצלחה אישית של העובד להצלחת החברה.
הן ארגונים בתחילת הדרך והן ארגונים וותיקים זקוקים לייעוץ ארגוני, והתחום פורח במיוחד בתקופות משבר שבהן היועץ מסייע לארגון לבצע את ההתאמות הנדרשות כדי לשרוד. הגדרת יעדים ומשימות ברורות במהלך הייעוץ יסייעו לבנות תוכנית עבודה מסודרת הניתנת לכימות ולהתחיל להזניק את הארגון להצלחה. שינוי מגמה זה יכול להיות מהותי מאד גם לאורך שנים רבות כאשר הארגון חוזר לרווחיות ומגלה כיצד לבדל עצמו מול המתחרים בנישה שבה הוא פועל.