"מטרת החינוך המיוחד היא לקדם ולפתח את כישוריו ויכולתו של הילד עם הצרכים המיוחדים". המסלול ללימודי חינוך מיוחד במכללת תלפיות לחינוך בראשות ד”ר שלומית זילברנגל משלב כלים מתוקשבים, אייפדים ולימוד של דרכי הוראה מגוונות וחדשניות. ככה לומדים חינוך מיוחד בעידן החדש.
המסלול ללימודי חינוך מיוחד הופכים את החינוך למיוחד
מטרת החינוך המיוחד היא לקדם ולפתח את כישוריו ויכולתו של הילד עם הצרכים המיוחדים, לתקן ולשפר את תפקודו הגופני, השכלי, הנפשי וההתנהגותי, להקנות לו ידע, מיומנות והרגלים ולסגל לו התנהגות מקובלת בחברה, במטרה להקל על שילובו בה ובמעגל העבודה (מתוך חוק החינוך המיוחד, התשמ”ח 1988).
רקע על חוק החינוך המיוחד
בשנת 2018 עודכן חוק החינוך המיוחד ובעקבות החוק תלמידים עם צרכים מיוחדים ישולבו בכיתות רגילות ובמסגרות מיוחדות על פי החלטת ועדת זכאות ואפיון. בעקבות כך תלמידים עם צרכים מיוחדים יוכנסו יותר לכיתות רגילות ועל כן יהיה צורך מוגבר במורות בעלות הכשרה בחינוך מיוחד.
המסלול ללימודי חינוך מיוחד במכללת תלפיות בראשות ד”ר שלומית זילברנגל ראש המסלול והחוג לחינוך המיוחד
במכללת תלפיות לחינוך בחולון. נערכו לשינויים מבעוד מועד וכבר כיום משלבים במכללה לימודי חינוך מיוחד בהתאמה לעידן החדש. בין היתר כוללת תכנית הלימודים כלים מתוקשבים, אייפדים ולימוד של דרכי הוראה מגוונות וחדשניות. כך לדוגמא נעשה שימוש ב: “הכיתה ההפוכה” על מנת להכין את הסטודנטיות ללמידה בשדה המשתנה.
כמו כן קיימת חשיבה רבה על הפן הפרקטי. כך למעשה נעשה שילוב במהלך שנות הלימודים לתואר הראשון בחינוך הלימודים האקדמיים, זאת לצד מחקר ועבודה המעשית המכינים את הסטודנטיות בצורה הטובה ביותר לקראת צאתן מן החממה האקדמית אל השדה של ההוראה במדינת ישראל.
הלימודים כוללים תיאוריה ומעשה כאחד ומושתתים על שלושה יסודות:
- הכרת ההתפתחות התקינה של הילד מנקודת ראות פסיכולוגית, חינוכית ודידקטית.
- הכרת קריטריונים ומאפיינים של הלקות, חשיפה לדרכי הטיפול ואסטרטגיות עבודה מותאמות.
- התנסות בהוראה – חשיפה והתנסות בהוראת תלמידים ממגוון רחב של לקויות.
שלושה יעדים מרכזיים בהכשרת המורות להוראה במסלול החינוך המיוחד:
א. פיתוח אישיות המחנכת כצרכנית נבונה של תוכניות לימודים וכבעלת שיקול דעת וגמישות בבחירת דרכי ההוראה המתאימות לאוכלוסיות השונות בחינוך המיוחד.
ב. שליטה בתכני מקצועות הלימוד על פי תוכנית הלימודים של משרד החינוך והכרת מגוון דרכי הוראה.
ג. ידע של עקרונות פדגוגיים ,דידקטיים והתנהגותיים, המותאמים לאוכלוסיות השונות.
המסלול לחינוך מיוחד מורכב משלושה מסלולי מישנה:
- מסלול לחינוך מיוחד והתמחות דיסציפלינארית בבית הספר היסודי.
- מסלול לחינוך מיוחד והתמחות דיסציפלינארית בבית הספר העל-יסודי.
- מסלול לחינוך מיוחד ולימודים כלליים.
חשיבותה של ההתנסות המעשית בלימודי חינוך מיוחד
אין ספק כי הפרקטיקה הינה אחד השלבים החשובים ביותר בהכנת הסטודנטית ליצירה לעולם החינוך. על כן ההתנסות בעבודה המעשית מדורגת: היא מתחילה בשנה הראשונה ללימודים במסגרת פרויקט “משולבים ומשתלבים” בו הסטודנטיות מעבירות שיעורים פרטניים לתלמידים עם קשיים בבתי ספר רגילים.
כמו כן בשנת הלימודים השנייה עוברות הסטודנטיות ההתנסות מעשרית במסגרות מגוונות בחינוך המיוחד. שנה לאחר מכן הן ממשיכות בלימודים המעשיים במסגרת אקדמיה כיתה במגוון אוכלוסיות.
לפרטים מידע והרשמה על המסלול ללימודי חינוך מיוחד במכללת תלפיות טלפנו ל1-800-071-500 או כנסו לאתר מכללת תלפיות לחינוך בלחיצה כאן
View this post on Instagram