דניאל רמתי, ראש מערך התקשוב הפדגוגי במכללת תלפיות סוקר את השפעות הקורונה על הלמידה המתוקשבת.בטור חוויתי הוא מתאר את המעבר של סגל המרצים מחשש מטכנולוגיות להתמכרות לשידורים חיים.
אם היו אומרים לי לפני חודש שכל המרצים ירצו לקיים קורס מקוון ועוד בשידור חי , הייתי בטוח שהם מהתלים בי. מזה שנים אנו אנשי התקשוב הפדגוגי במכללות ממציאים דרכים שונות כדי "לפתות" את הקליינטים/המרצים ולשכנע אותם בתרומת הטכנולוגיה לפדגוגיה ברמת השיתופיות, עבודת צוות, יצירתיות, הפעלת מיומנויות בסדר חשיבה גבוהה, קבלת תוצרים לימודיים בזמן קצר בצורה גרפית או ריכוזית המאפשרים לנהל את הלמידה גם בהיבט חוויתי.
חוויותי היומיומיות בהטמעת התקשוב בערכת החינוך בתקופה שלפני הקורונה. כללו בעיקר תגובות של הסגל בסגנון:"אני ממש רוצה אבל.. , אני ממש לא מסתדר/ת עם הטכנולוגיה", ' "שידור חי עם סטודנטים"? פחד אלוקים! ואז הגיעה הקורונה ! שהפכה את היוצרות !
למזלנו הטוב, במכללת תלפיות נערכנו כבר לקראת שנה"ל תש"פ למתכונת למידה מרחוק בעידוד והכוונת המל"ג לעשרות קורסים לתואר ראשון ושני. הוקם צוות היגוי מקצועי המורכב ממרצים אורייני תקשוב מתחומי תוכן שונים , בשיתוף והכוונה של ד"ר מרים נוימאייר, גובשו קריטריונים לתכנון ופיתוח קורס מקוון. במשך הקיץ נערכו מפגשי לימוד למרצים לתכנון ופיתוח קורס מקוון, התאמת כלים לפי מטרות תוכן הנלמד. לצד צעדים אלו הוקם אתר הדרכות הכולל חומרי וסרטוני הדרכה למודלים השונים.
כחלק מההערכות גייסנו לצוות התמיכה מרצים נוספים המיומנים בתקשוב פדגוגי שיאפשר הדרכה ייעוץ ותמיכה לכלל המוריםלאחר שבוע למידה אינטנסיבי "נפלה" מערכת שידור חי ("יוניקו" ) שהיתה ברמת שימוש גבוהה מאוד . המרצים גילו תושיה ואומץ למרות ההנחיות לא לעבוד בתוכנה זו ו"גנבו" עוד מספר מפגשים בשידור חי למרות המערכת הקורסת. ובמעבר חד התנסו במהירות ה ZOOM והעיקר להיות, לראות, להרגיש ולסייע לסטודנטיות דרך המסך. מרצה במכללה אמרה לי"לא האמנתי שזה יקרה לי, אני מנהלת שידור חי? היה טוב, התמכרתי"
ומה עם הסטודנטיות ?
מערכת מפגשים בשידור חי , משימות ב"מודל" , הסטודנטיות ממש לא הבינו איך המרצים האלה "נפלו" עליהן. אם בממוצע סטודנטית לומדת כ 10 ש"ש וכל מרצה רוצה לפגוש אותם ב"ענן", המשמעות הינה להיות מרותקת למסך ולתעדף לאיזה שידור חי להיכנס.
בתחילת התקופה הלא שגרתית הזאת הגדרתי את המצב "חלון הזדמנויות" להטמעת התקשוב, בעלת תפקיד מרכזי במכללה הגדירה זאת "חלון הראווה" שלנו, כך או כך המצב הנוכחי הוא בגדר "התנסות מעשית" בשילוב הטכנולוגיה לטובת הפדגוגיה בהיקף משתמשים מקסימלי ללא ויתור על היעדים ותהליכי הלמידה הנדרשים.
תודה מיוחדת לצוות השותפים שלי שהתגייסו ונרתמו מהיום הראשון לטובת כלל המרצים לייעוץ ותמיכה. השקעתם הרבה מזמנם האישי במשך שעות וימים רבים בשבועות האחרונים ראויה להערצה. תודה לכם רבקה פניאבסקי, שרי שפרגל, לובה אוסטריצקי, חן ינאי, אלחנן שבח, גילה דושניצקי, ניצן ועוד טובים ורבים מאחורי הקלעים, אילן, איליין, נעמה, אורן ולאה העומדים לרשותנו וכמובן מיכל רמות. ותודה להנהלת המכללה התומכת , מעודדת ורואה חשיבות בעשייה זו.
ניצבים בפנינו אתגרים רבים וצורך לגיבוש דרכי פעולה להמשך הדרך, בעז"ה נוכל להם .