המטרה של אבחון דידקטי הינה בניית תכנית עבודה עבור טיפול, אשר מותאמת לממצאי האבחון ולצרכים הספציפיים של התלמידים. תכנית זו כוללת דרכי הוראה שמותאמות בצורה אישית לילדים ומתייחסות למערכת שבה הוא נמצא.
הערך של ממצאי האבחון הדידקטי מתבטא אין רק באיתור תחומי החוזק והקשיים של התלמידים, כי אם אף בבניית תכנית טיפולית שמתאימה להם, הייחודיות של המאבחן הדידקטי, בהשוואה לפסיכולוג, למשל, הינה כי המיקוד באבחון הינו בהכנת דוח דידקטי אבחוני, שמורכב מבניית תכנית לימודים להוראה מתקנת. רק בעל מקצוע, אשר עוסק בחינוך מתחום ההוראה, בעל ותק רב והיכרות עם המערכת, עשוי להכין תכנית טיפולית לימודית מתאימה.
מפאת הגורמים הללו, אל לימודי אבחון דידקטי מתקבלים רק מורים ובעלי מקצועות קרובים, אשר באמתחתם תואר ראשון וניסיון של מינימום שלוש שנים בהוראה. התכנית הזאת מכשירה אותם לאבחון דידקטי ולהקניית דרכי טיפול בתלמידים בעלי לקויות למידה בתחום שפה, חשבון וכתיבה. הדגש בתוכנית הלימודים מושם בזיהוי של הקשיים ותחומי החוזק של הילדים ובבניית תכנית טיפולית שמתאימה להם. התוכנית מבצעת סינרגיה בין לימודים תאורטיים לבין התנסות מונחית ומודרכת באבחון דידקטי. בתום תכנית ההכשרה, המקיפה והמעמיקה בתחומה, יהיו זכאים הבוגרים לתעודה מטעם המוסד האקדמי אשר בו הינם למדו.
אינפורמציה חשובה אודות לימודי אבחון דידקטי –
במציאות העכשווית ניתן למצוא בכל כיתה מספר תלמידים שלוקים בלקויות למידה ובשל כך מדובר בתכנית נדרשת עבור כל מי שסיים לימודי הוראה. התכנית להכשרה לאבחון דידקטי מיועדת אין רק לעוסקים בחינוך, אשר רוצים להיות מאבחנים דידקטיים, כי אם אף עבור מורים וצוותי הוראה אשר מעוניינים לרכוש כלים ניכרים בהתמודדות עם תלמידים בעלי לקויות למידה. כאמור, כיום בכל כיתה קיימים כמה תלמידים אשר סובלים מלקויי למידה, וצוות המורים מקבלים את הדוחות והאבחונים שלהם. ההכשרה של אבחון דידקטי נותנת בידי המורים אפשרות להבין את הדוחות בצורה מדויקת ומעמיקה יותר, להבין איך להתנהג עם התלמידים אשר כבר אובחנו וכיצד לעבוד עמם.
עסקינן אודות לימודים מחויבי המציאות, עבור כל מורה באשר הוא, לאו דווקא במידה והינו מתעתד לעסוק באבחון דידקטי בעצמו. מדובר בתכנית חובה עבור כל מי שסיים מכללה למורים. התוכנית הזאת פשוט משנה את ההתייחסות לתלמידים בכיתה, אף לאלו שלא מאובחנים כלקויי למידה. הידע שמקבלים מן לימודי אבחון דידקטי מעניק פרספקטיבה שונה, מסייע ביותר בעבודה כמורים, ופוקח את העיניים שלהם לכל מיני בעיות של התלמידים. תכנית הלימודים לאבחון דידקטי מעניקה כלים לעבודה עם כלל התלמידים.